In the zone…

Info til billedet
Spørgsmål til professoren: Hvilken zone gælder efter byzonetavlen? Giv dit bud i kommentarfeltet eller forbliv i det uvisse. Ingen kommentarer = ingen svar.
(Visited 260 times, 1 visits today)

6 meninger om “In the zone…”

    1. Hej Erik Steen. Tak for udfordringen og kommentaren. Første læser, der forsøger med et gæt på denne. Jeg kan røbe så meget så jeg er enig i den sidste dvs. i at der er 50 km/t efter byskiltet E55. Men men men. Her kommer lidt flere spørgsmål at gruble over. Er E53 med 30 km/t tilladt uden for bymæssig bebyggelse? Fortæller E53-tavlen at der må køres 30 km/t eller noget andet 🙂 Må der skiltes ned fra 80 km/t til 30 km/t, hvis det er hvad tavlen betyder? Jeg glæder mig til at nogle tør tage disse spørgsmål op. Igen gælder: Ingen svar og forbliv i det uvisse 🙂 🙂

  1. Jeg vover skindet. Den er lidt tricky, kunstig kunne man sige, hvis det ikke lige var fordi det faktisk er virkeligt.

    Jeg tolker, at der også er anbefalet 30km/t efter byskiltet, da zonetavlen E53 kun kan ophæves med ophør af zone E54.

    Så er der lige det, at afstanden fra byskiltet til vejbumpet er mindre end 50m, så der skal jo noget forvarsling til forud for byskiltet. Det kunne vel godt laves med E53 og en afstandsangivelse, min. 150m, hvilket dog ikke er i nærheden af indfriet her. Lige før første vejbump skulle E53 så gentages.

    En ekstra detalje der ikke kan ses på billedet. I afstand 70m fra vejbumpet står en tavle A 36 Bump, så lidt yderligere forvarsling, men stadig for kort afstand.

    Jeg kan ikke erindre at have set noget om, at E53 / E54 er forbeholdt tættere bebyggede områder ligesom tilhørende fartdæmpende foranstaltninger.

    Der er eksempler på fartdæmpende foranstaltninger, der har “undsluppet” tættere bebyggede områder, men de to eksempler jeg lige præcist kan huske, har ikke fået E53 og E54 med i “flugten”. Tog også lige Google Street View tidsmaskinen ud til et kig på en tredje gammel kending i åbent land, men uha uha. Det er stærk kost, der ikke skal omtales her. Hvis man ellers ikke har sarte nerver, kan man besøge koordinaterne 56.407112, 9.872190.

    1. Tak for forsøget, Tonny. Det er i hvert fald et bud på, at tavlekombinationen kan læses forskelligt alt efter trafikant. I åbent land må der ikke skiltes med 30 km/t. Kun 50 eller 40 km/t. Tavlen som den viste angiver eller kaldes: Område med fartdæmpning. På strækningen fremad er der fartdæmpere, der er indrettet til den pålydende hastighed, og er således kun en anbefalet hastighed. Jeg vil altid anbefale at fartdæmpere, der er placeret ved byzonegrænsen, forvarsles med A32 Bump, dvs. en advarselstavle. Der må ikke skiltes mere ned end spring på 30 km/t dvs. fra 80 km/t til 50 km/t. Jeg må lige pointere, at E53 ikke gentages. Det er en tavle, der står et sted ved punktet, hvor der køres ind i “zonen” og først ophæves ved E54.
      Jeg kan da se, at den pågældende lokalitet, som du har anbefalet at kigge på, fortjener en tur på bloggen.
      /Thomas

  2. Selvom jeg ikke kan huske at have set det anvendt, giver afmærkningsbekendtgørelsen mulighed for at forvarsle E 53 Område med fartdæmpning med undertavler med afstandsangivelse.

    Der vil vel ikke være noget forkert i at forvarsle en anbefalet hastighed på 30km/t før byskiltet, hvor der må køres 80km/t, når bare grænsen for hvor de 30km/t gælder, ligger indenfor byskiltet.

    Det kan godt være at eksempler med forvarsling af E 53 er sjældne, måske slet ikke findes. Det er til gengæld helt anderledes med fartdæmpere placeret i nærhed af eller lige ved byskilte. Her er der utallige eksempler på skiltning med alt for kort varselsstrækning, eller sågar helt manglende skiltning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *