I see, said the blind man

In the land of the blind, the one-eyed man is King!

Sidste år udgav BUILD (Aalborg Universitet København) deres rapport 2020:24 omhandlende Kortlægning af fysiske elementers væsentlighed i trafikken for personer med synshandicap. Heri blev en række undersøgelser evalueret og konkluderet på baggrund af, at omkring halvdelen af personer med synshandicap tilkendegiver, at de ikke uden særlige vanskeligheder kan færdes i deres lokale miljø. Taget i betragtning af FNs opstillede verdensmål, der tydeligt angiver at bl.a. lighed og bæredygtige byer og lokalsamfund skal hæve niveauet for tilgængelig indretning, så er det jo ikke imponerende at dårlige byrum har konsekvenser for cirka halvdelen af personer med et synshandicap.

I rapporten er der kommet en række anbefalinger ud af undersøgelserne. Disse er listet her.

  • Anvisningerne i vejreglen ’Færdselsarealer for alle – universelt design og tilgængelighed’ følges så vidt det er muligt – også selv om de har status som vejledning.
  • Det bør overvejes, hvorledes incitamentet til at følge vejreglen kan øges, om muligt ved at give anvisningerne karakter af krav – som minimum for nyanlæg.
  • Ledelinjer føres hele vejen over store og især irregulære kryds samt kryds, hvor fodgængerfelterne skråner.
  • Lydfyr, som på afstand kan aktiveres af personen med synshandicap opsættes de steder, hvor naboer generes.
  • Lydfyr med følbar indikation af rødt/grønt lys indføres af hensyn til personer, som er døvblinde.
  • Udvikling af en mere sikker løsning på krydsning af trafikerede cykelstier ved busstoppesteder, herunder fx forlængelse af bushelle til signalreguleret kryds.
  • Vurdering af hvorvidt shared space er den rigtige løsning ved nyanlæg, samt om de kan suppleres med følbar og synlig afgrænsning til et gangareal.
  • Generel vurdering af de fremtidig risikoparametre ved flere el køretøjer i trafikken, som er lyddæmpede og derfor mere uforudsigelige.
  • Undersøge om etablering af opmærksomheds- og retningsfelter i eksisterende rundkørsler vil øge sikkerheden, hvor el- og hybridbiler er mest udbredte
  • Information fra rådgiver/projekterende til entreprenører og dennes udførende om principperne for udlægning af opmærksomheds- og retningsfelter samt ledelinjer.
  • Information til entreprenørens udførende om principperne for opsætning af vejafspærringer med stokkeværn (vandret bom 10-20 cm over terræn).
  • Kontakt fra rådgiver/projekterende til O&M instruktører for at finde bedste løsning de steder, hvor vejreglen ikke kan følges fuldt ud, (hvis projektet ikke tilgængelighedsrevideres).
  • Udarbejdelse og håndhævelse af et kommunalt gågaderegulativ eller lignende med beskrivelse af lovlig placering af fortovsudstillinger.
  • Information til forretningsdrivende – og alle andre – om betydningen af at ledelinjer og gangbaner holdes fri for gadeinventar.
  • Orientering af personer med synshandicap om udformningen af nye og ombyggede anlæg.

Nu har jeg stadig to velfungerende øjne, og det gør mig måske til mere end bare konge. Måske noget der rimer på Rud. Jeg kan se, at mange af disse gode anbefalinger flere steder endnu ikke har fundet vej ud i den funktionelle del af planlægningen og driften.

Hvad vil du gøre, for at tilgængelighed tænkes meget mere ind i hverdagens projekter i din kommune? Kan du bidrage?

Info til billedet
Blot sådan en lille ting som at plante noget andet end slyng- og kravleplanter, der forlader kummen og giver utryghed på ledelinjen, kan være en lille ting, der forbedrer tilgængeligheden.

(Visited 53 times, 1 visits today)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *