De fordømte eksisterende forhold

I de sidste 10-20 år har flere store motorvejsudvidelser og nye jernbanespor set dagens lys eller er undervejs. Skærende veje er blevet udsat for reetablering og har undergået trafiksikkerhedsrevision efter alle kunstens regler med vejmyndigheden eller anlægsmyndigheden som fanebærer.

Som trafiksikkerhedsrevisor på en del af disse store projekter har jeg kunnet konstatere mange problemstillinger. Problemstillinger, der bygger på at de eksisterende veje, der reetableres, har været for smalle, for brede, uden korrekt afmærkning (jf. vejreglerne) eller i det hele taget bare er placeret med for små kurveradier horisontalt såvel som vertikalt og for dårlige oversigtsforhold fra tidernes morgen. Når problemstillingerne så konkretiseres i en revisionsrapport, så har den projekterende overfor bygherren på baggrund af udbudsmaterialet kun stillet i udsigt, at forholdene reetableres som eksisterende forhold efter endt projekt. Dermed fremstår selv nye anlæg f.eks. uden stopsigt, med for smalle eller for brede kørespor i forhold til planlægningshastigheden eller andet spændende, der potentielt, hvis omstændighederne en dag tilsiger det, vil give trafikulykker.

Er det et problem for trafiksikkerheden? Jeg synes det.

I en ganske nyligt afleveret revisionsrapport for et større byfornyelsesprojekt, konstaterede jeg nogle uhensigtsmæssigheder som jeg kommenterede på i revisionsrapporten. Svaret fra den projekterende til denne kommentar var (og jeg citerer): “Eksisterende forhold er uden for entreprisegrænsen”.

Hvad mener I?

(Visited 33 times, 1 visits today)

3 meninger om “De fordømte eksisterende forhold”

  1. Helt enig i at det er et problem når de eksisterende veje ikke lever op til basale standarder, men kan godt forstå at bygherren er nødt til at begrænse projektets omfang.
    Jeg synes det er værre, når man påpeger trafiksikkerhedsmæssige problemer på projekterede veje, som endnu ikke er anlagt men er skitseret i en lokalplan, og får svaret “Vejens tracering er låst” fra bygherren.

  2. Godt emne.

    Man bliver ofte nødt til at løse ét problem ad gangen, og bygherre og projekterende har sjældent mandat eller økonomi til at ændre udenfor entreprisegrænse. Et projekt kan jo ikke redde hele verden, selvom det kan være frustrerende.

    1. Tak for at du har læst artiklen og givet input. Helt enig med dine betragtninger.
      Problemet jeg beskriver er dog, at den gamle vej som eksempel blot reetableres dvs. stadig indenfor entreprisegrænsen, men uden at skele til at opdatere og opgradere i forhold til det man rev ned. En for smal vej bliver reetableret for smal, en for bred vej, for bred. En for skarp kurve uden stopsigt ikke udrettet osv.
      Din kommentar passer dog rigtigt fint til artiklen “Noget nyt, noget gammelt og noget blot uden for entreprisegrænsen”. Super.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *