Fælt cykelfelt og pinlige pilvejvisere

Info til billedet:
Der er cyklistsignal og pilsignal for biler her i krydset Nyhavnsgade/Karolinelundsvej i Aalborg. Der er dermed ikke en konflikt mellem højresvingende biler og ligeudkørende cykler, da hver strøm/trafikantart kører i hver sin fase, hvorfor cykelfeltet (kørebaneafmærkningen med dim. 0,5-0,5-0,3 m) er overflødigt. Brug af pilsignal for biler medfører, at biler ingen konflikter har gennem krydset. Et cykelfelt skal iøvrigt ALTID have et V21 Cykelsymbol jf. BEK nr. 1633 §190 stk. 3. Man kan så argumentere for, at cykelfeltet leder cyklister gennem krydset, meeeen… Den guide er meget dum at følge, da man så havner i et helleanlæg og en lysmast. Tror cyklister opdager fejlen i tide, men den er bare fæl.

F11 Pilvejviserne på helleanlægget er også lidt for sig selv. Jf. BEK nr. 1633 §278 stk. 2 skal pilvejvisere på samme stander vise i samme retning. Det gør de ikke, men de er trods alt lige lange.

(Visited 146 times, 1 visits today)

2 meninger om “Fælt cykelfelt og pinlige pilvejvisere”

  1. Der er vist også en lille detalje med at hovedsignalet og cyklistsignalet ikke må kærestes side om side på samme mast.

    1. Det er godt set, Tonny. Jf. afmærkningsbekendtgørelsens §229 stk. 2 skal cyklistsignaler placeres under hovedsignaler og 3-lys pilsignaler, hvis de sidder på samme stander. Man skal have øjnene med sig i trafikken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *