På denne dag, hvor du sikkert sidder med en ond hovedpine eller bare er ør over gårsdagens fest, vil jeg her forsøge at hive dig yderligere rundt i ring.
Der skal måske en sprogforsker til for at kunne adskille disse to begreber, selvom de i bund og grund betyder det samme. Hhv. forenkling og forsimpling. Jeg mener dog, at der er en verden til forskel. Forenkling har en positiv ordlyd over sig, mens forsimpling er negativ præget. Måske er vi netop i dette grænseland mellem forenkling og forsimpling, når jeg bringer følgende viden om vejvisning i 2-sporede rundkørsler til torvs.
I min serie af uhensigtsmæssigheder og til tider fejl i vejreglerne, leder jeg denne gang jer, kære læsere, hen på Eksempelsamling om vejvisning i byer og åbent land. Det er faktisk en eksempelsamling, som jeg selv har været med til at sætte mit præg på, men fik desværre ikke lov at afslutte den pga. et jobskifte tilbage i 2015. Måske er det derfor, at jeg ikke helt forstår anbefalingen til vejvisning i 2-sporede rundkørsler.
Jeg vil til en start forenkle dette debatoplæg for jer.
Jeg tilspørger dig, kære læser, kan du forklare mig, hvorfor disse anbefalinger er smarte og korrekte. Jeg bringer nu fire figurer fra den pågældende eksempelsamling.
Ser du. Her kommer begrundelsen fra mit synspunkt, hvorfor dette er væsentligt at blogge om.
Hvis du har øjnene med dig, så kan du sikkert se, at den geometriske udformning af rundkørslen ændrer sig fra dels en 1-sporet rundkørsel til en 2-sporet rundkørsel og for de 2-sporede rundkørsler, hvordan der enten er 1-sporede frafarter eller tvunget højresving for andre eksempler, og sågar med shuntspor.
Men…
Hvis du også har øjnene med dig, kan du se, at vejvisningen ikke ændrer sig. Ikke spor. Det undrer mig umådeligt. Men det er jo utroligt enkelt at forstå. Uanset hvordan rundkørslen er udformet, så er vejvisningen og forvarslingen ens. Jeg kan godt lide ensartet indretning, der helt sikkert medfører, at trafikanter forstår vejvisningen. De ved på rygraden , at de nærmer sig en rundkørsel, og ved hvor de skal kigge hen for at få de informationer, som de har brug for, så du kan manøvrere i det kommende kryds. Det er klart en forenkling af vejvisningen, som burde være i alles interesse.
Dog undrer det mig meget, at vejvisningen kan være så ens, så jeg kun kan tolke det som om, at der må være tale et så stærkt ønske om forenkling, at det bliver en forsimpling, og der derfor kan være tale om en fejl, selvom jeg sagtens kan se idéen med ensartetheden.
I første omgang må jeg vurdere, at det i mine øjne er en fejl, fordi trafikanter intet får at vide om, hvordan rundkørslen forude er indrettet. Og det mener jeg er farligt. Så farligt at trafikanter, der placerer sig forkert i en tilfart, der er 2-sporet, risikerer at komme forkert ud af rundkørslen eller vi risikerer, at en trafikant i sidste øjeblik foretager uhensigtsmæssige manøvrer, fordi de er kommet i tvivl. Fx vedr. shuntsporet, fordi de måske oplever kødannelse i rundkørslen og ikke har erkendt, at der er tale om et shuntspor. Der kan ske mange ting, og hurtige beslutninger og pludselige retningsændringer er første skridt mod trafikulykker.
Jeg mener også, at det i forbindelse med de 2-sporede tilfarter er et problem, at forvarslingen kun sker i højre side af kørebanen. Helt konkret betyder det, at tavlen kan skjules bag en forbikørende lastbil, og en trafikant i den venstre tilfart ikke erkender, at der er en rundkørsel forude. Det vil give anledning til trafikulykker.
Jeg vil gerne i løsningsforslagsøjemed indvende, at der er opfundet en tavle, der hedder G15 Vognbaneorienteringstavle, hvor bilister forvarsles om, hvor de skal placere sig i forhold til de vognbaner, der er i tilfarten. Det afhjælper naturligvis ikke at samme tavle placeres til højre ved kørebanen og kan overses af trafikanter i venstre tilfartsspor, men det fjernes risikoen for, at der i 4-bens rundkørsler sker uhensigtsmæssige manøvre i cirkulationsarealet, fordi trafikanter fanges i det højre tilfartsspor fx i en rundkørsel med tvunget højresving. G15-tavlen er sågar anbefalet i den håndbog, der hedder Rundkørsler i åbent land, så skulle der være fagpersoner derude, der er fornuftige nok til at søge viden i både håndbøger for den geometriske udformning af rundkørsler og i afmærkning af rundkørsler, så vil de opleve en diskrepans eller i hvert fald en hvid plet i de oplysninger, der kan findes. Det er ikke smart.
Netop problemet med 4-benede rundkørsler beskæftiger de viste eksempler i Eksempelsamlingen sig overhovedet ikke med. Og det er jo bemærkelsesværdigt, da vi netop primært anvender rundkørsler som krydstype de steder, hvor vi har farlige firevejskryds. Dvs. at hele udgangspunktet med, at der ikke er vist eksempler på vejvisning i 4-benede rundkørsler anser jeg også som en fejl. I hvert fald en uhensigtsmæssighed, da det ikke hjælper dem, der har brug for eksempelsamlingen – nemlig læserne.
Jeg kan kun afslutte denne forenklede fremstilling af de kompromisser, der er gjort for at guide fagpersoner gennem disse anbefalinger, at nogle gange er det farligt at komme så langt op i helikopterperspektivet, at anbefalingerne bliver så forsimplede, at det leder til fejl og dermed forøget risiko for trafikulykker.
Tillægshovedbrud
Dette forsøg på at skabe konflikt over sproglige finter skal tages med et gran salt, og kun fordi jeg ved at nogle i dette land læser afmærkningsbekendtgørelsen noget rigidt. Her kommer brænde til deres bål.
Vedr. G15.
G 15 er ikke nævnt med et eneste ord i BEK nr. 2510 Anvendelse af vejafmærkning.
G15 er nævnt i BEK nr. 2511 Vejafmærkning, hvor der står følgende:
Diagrammet udføres som på tavle E 15 Vognbaner ved kryds.
BEK nr. 2511 §36 om G15 Vognbaneorienteringstavle
Om E 15 står der følgende:
Tavlen angiver de kørselsretninger i krydset, de enkelte vognbaner er beregnet for. Der kan på tavlen vises afmærkning på kørebanen, rabatter og lignende.
BEK nr. 2511 §27 om E15 Vognbaner ved kryds
E15 vil aldrig være udformet med vognbaner i kryds, men kun i tilfarten til krydset. Derfor er det min tese, at G 15 udformet med en rundkørsel slet ikke burde findes, hvis det stod til afmærkningsbekendtgørelsen. Tænk lidt over den.
Jeg er enig i, at det er et problem.
Måske skulle man lave en regel om, at man kun må køre 5 omgange, så SKAL man køre ud. :O)
Haha. Der er vist en, der har prøvet en italiensk rundkørsel :-). Jeg synes vi er alt for gode ved bilister, hvis de kan få en gratis tur gange 5.