Når nødsporet bliver en trafiksikkerhedsrisiko

Havarerer et køretøj nær eller på en motorvejsrampe, hvor rampen er en del af et kløverbladsanlæg, et trompetanlæg, et B-anlæg eller i øvrigt har en skarp horisontalkurve, så placerer den uheldige bilist sit køretøj naturligt nok i nødsporet. Selvfølgelig.

Men køretøjet står nu pludselig i indersiden af en skarp kurve og snupper oversigten videre frem i kurven for øvrige kørende trafikanter. Kravet om stopsigt er ikke længere gældende og der må siges at være en forøget risiko for påkørsel af tabt gods eller fejllæsning af kurven, hvilket kan medføre en trafikulykke. Fordi man kan bestemt ikke regne med, at trafikantadfærden for de kørende afspejler forsigtighed ved den havarerede bil og den begrænsede oversigt.

Er dette et problem for trafiksikkerheden?

Hvorfor placeres nødsporet i indersiden af skarpe kurver på ramper og ikke på ydersiden, hvor et køretøj står uden for oversigtsarealer? Eller hvis køretøjer i ydersiden af en kurve vil være en så usædvanlig situation, at der kan opstå andre trafiksikkerhedsproblemer, så burde nødspor i skarpe horisontalkurver på ramper vel skulle placeres på indersiden af oversigtsarealet? 

Hvad synes I om den problemstilling?

Info til billedet:
Frakørselsrampe ved Hjørring.
(Visited 61 times, 1 visits today)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *