Rystelser i grundvolden

“The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost; for none now live who remember it. It began with the forging of the great rings cykelfelt: three were given to the Elves Vejdirektoratet, immortal, wisest and fairest of all beings. Seven to the Dwarf LordsAmterne; great miners and craftsman of the mountain halls. And nine, nine rings cykelfelter were gifted to the race of men Kommuner, who above all else desire power. For within these rings cykelfelter was bound the strength and will to govern each race cyklisters liv og førlighed. But they were all of them deceived, for another ring regel om cykelfelter was made: in the land of Mordor Vejdirektoratet, in the fires of Mount DoomKøbenhavn, the dark lord SauronVejregelgruppen for afmærkning forged, in secret, a master ring regel for brug af cykelfelter to control all others. And into this ringregel også kaldet afmærkningsbekendtgørelsen, he Vejregelgruppen poured his cruelty, his malice, and his will to dominate all life.”

Redigeret citat fra The Lord of the Rings

Ja ja. Jeg kunne ikke lade være. Det er jo ikke hver dag, at man bliver rystet i sin grundvold. Men det er jeg blevet. Ikke bare for at blive underkendt i en trafiksikkerhedsrevision, men for begrundelsen og svaret.

Det hele tager udgangspunkt i denne lille lækre afmærkning: S21 Cykelfelt. I afmærkningsbekendtgørelsen kan læses følgende:

§ 190. S 21 må ikke etableres for cyklister og førere af lille knallert, som har ubetinget vigepligt eller højre vigepligt.
Stk. 2. Cykelfelt skal afmærkes med bred punkteret linje. Som minimum skal cykelfeltets venstre begrænsning afmærkes frem til adskillelsen mellem færdselsretningerne på den tværgående vej. Linjen kan dog udelades, hvis cykelfeltet afmærkes med blå farve, og feltet føres helt gennem krydset.
Stk. 3. V 21 Cykelsymbol skal altid afmærkes i feltet.
Stk. 4. Hvis belægningen på en sti bliver ført igennem et kryds, skal der afmærkes et cykelfelt med bred punkteret linje og cykelsymbol.

De danske vejmyndigheder bruger i et væk denne gode trafiksikkerhedsforanstaltning i deres signalregulerede kryds. Efter mange år er det blevet en standard, en velintegreret del af afmærkningen i et signalreguleret kryds. Tilmed en afmærkning som selv vejfolk og nogle gange arkitekter husker at få indarbejdet i deres tegningsmateriale. Fantastisk. Et virkeligt godt eksempel på en velintegreret personlighed. En del af den selvforklarende vej.

MEN… Noget har været undervejs. Nogle forsmåede græsrodsbevægelser har tilsyneladende og uden varsel set sig mere end almindeligt sure på denne velintegrerede afmærkning. Under påskud af at være en så velkendt og integreret del af afmærkningen, at den har mistet sin identitet, sin styrke, sit virke, skal der findes en undskyldning for at smide S21-afmærkningen ud med vejvandet, ned i nærmeste nedløbsbrønd, filtreret til ukendelighed i diverse vandrensningskar og ud af danskernes bevidsthed, når det kommer anonymt og pletfrit tilbage med drikkevandet. Ondskaben er groet op gennem asfalten i Nordjylland, hvor den nu sætter sit præg på dagsordenen.

Jeg henleder opmærksomheden på §190 stk. 1. Cykelfeltet må ikke afmærkes, hvor der er ubetinget vigepligt eller højre vigepligt.

Dette er naturligvis en helt igennem god regel, men hvis man så kombinerer denne regel med §61 stk. 2 punkt 7, hvor der står:

§61
Stk. 2. Tavle B 11 skal altid opstilles i følgende tilfælde:
7) Ved signalregulerede kryds, hvis der afmærkes for ubetinget vigepligt. Vigelinje anvendes ikke ved signalregulerede kryds.

Tja… Så har man et problem – ifølge myndigheder i det nordjyske.

Problemet består ifølge myndighederne i det nordjyske i, at hvis nu signalet ikke fungerer, så skal bilisterne køre på vigepligtsreguleringen i krydset.

Konklusionen er derfor, at hvis et signalreguleret kryds ikke er suppleret med B11 Ubetinget vigepligt, og signalet skulle svigte, så gælder reglen om højre vigepligt – og som I kan huske fra §190 stk. 1, så må S21 Cykelfelt ikke anvendes i den situation – ved højre vigepligt.

Er der afmærket B11 Ubetinget vigepligt som supplement til signalreguleringen på sekundærvejen og signalet skulle svigte, så må S21 Cykelfelt ikke afmærkes på tværs af primærvejens krydsben. Altså ud fra sekundærvejens cykelstier.

Illustration af den forbudte afmærkning.

Ak. Det står jo sort på hvidt.

Der står dog også i §204 at:

§ 204. Trafiksignaler skal altid være i drift.

SÅ! Nu vil jeg gerne høre fra jer. Er det ok, at en regel som denne med et snuptag kan fjerne en god trafiksikkerhedsforanstaltning for cyklister i signalregulerede kryds i de ultra korte perioder, hvor en signalregulering skulle være ude af drift, eller bør der findes en skriftlig løsning på at kunne fastholde afmærkningen af cykelfeltet i langt størstedelen af den tid, hvor signalreguleringen er i funktion.

Ja, jeg er rystet af, at voksne ansvarlige mennesker (læs myndigheder) kan henholde sig til en bekendtgørelse, en paragraf og fjerne en væsentlig del af trafiksikkerheden for cyklister i signalregulerede kryds og i konceptet om den selvforklarende vej. Ordet er frit, og der er fri lejlighed til at ryste på hovedet, klaske sig på panden, gå ud for dig selv og råbe skældsord ind i et håndklæde. F*** hvor er det tosset.

(Visited 224 times, 1 visits today)

4 meninger om “Rystelser i grundvolden”

  1. Hej Thomas.
    Morsom indledning, men forklaringen forstår jeg ikke helt.
    Er problemet at myndigheden ikke vil afmærke S11, når der er B11?

    1. Tak 🙂
      Øv. Så må jeg uddybe. Nej, Politiet vil ikke give tilladelse til at afmærke med S21 Cykelfelt i signalregulerede kryds på tværs af primærvejen ud fra sekundærvejens cykelsti, når der er afmærket B11 og derfor i princippet slet ingen S21 i signalregulerede kryds, hvor der ikke er defineret en primær- og sekundærvej med B11. Jeg indsætter et kort i blogindlægget med en forbudt afmærkning.

  2. Med denne forskruede fortolkning kan S 21 slet ikke anvendes i signalregulerede kryds med mindre primærvejen er en hovedvej. Hvis signalet er ude af drift har primærretningen jo højrevigepligt som udgangspunkt, og dermed er S21 ikke tilladt. Kun når primærretningen er en hovedvej, er S21 tilladt, fordi der så ikke er nogen vigepligt, hvis signalet skulle være ude af drift.

    Der står også:
    § 208. På tværs af alle tilfarter, som er omfattet af signal reguleringen, skal etableres stoplinje, medmindre dette ved vejarbejder er umuligt på grund af belægningens art.

    Men hvad så, når det sner, og vejen er dækket af sne? Så forbryder vejmyndigheden sig vel mod denne regel?

    Man kan også sige videre, at der i § 190 står, at “S 21 må ikke ETABLERES for cyklister og førere af lille knallert, som har ubetinget vigepligt eller højre vigepligt”. Men så kan man jo bare etablere S 21 på et tidspunkt, hvor der ikke er vigepligt, fx når signalanlægget er i drift, hvad det jo normalt er i 99,9% af tiden.

    1. Hej Steen. Mange tak for kommentaren.
      Jeg vil jo ikke gå så langt som at bruge et ordvalg, der kan virke alt for stødende, men ja. Der er tale om, at en regel eller to har undergået en omend voldsom rigid fortolkning. Desværre har det store konsekvenser på en hel masse “naturlig” indretning omkring et signalreguleret kryds, hvis det hele køres op i en spids. Jeg har vist også kommenteret andre helt håbløse forhold bl.a. om det dette forhold dermed også betyder at fodgængerfelter på tværs af primærretningen således ikke kan have andre mål end 4 m, da der ved signalnedbrud er tale om et friliggende fodgængerfelt og dette fodgængerfelt så skal suppleres med E17. Dette jf. §115 og §189 i BEK nr. 1633. Ulyksaglighederne vil ingen ende tage med denne fortolkning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *