Reklame for at rulle en bussemand

På billedet ses et lille udpluk af reklamer på busser. Både danske og udenlandske eksempler.

Jeg vil nødigt stemples som tørvetriller, og jeg synes da bestemt at disse reklamer gør bybilledet sjovere. Det er kreativt og underholdende. Med vilje og enkelte eksempler på modvilligt.

Men er det til fordel for trafiksikkerheden?

Vi ved med sikkerhed, at reklamerne trækker stor opmærksomhed og dermed bliver set, hvor især Nygarts brystereklame har sendt aktivister på gaden. Grænseoverskridende reklamer, der promoverer et bestemt skønheds- og kropsideal.

Flere store reklamebureauer slår sig op på, hvor stor og effektiv en kanal de synlige og rullende reklamesøjler er. Enkelte fidusmagere mener, at det en positiv distrahering, når forbrugerne er ude og omkring, mens de er i et mindset, hvor de er modtagelige over for visuelle budskaber.

Jeg er så nok af en noget anden holdning. I hvert fald i forhold til synspunktet, at det er positiv distrahering. Jeg mener at reklamer især de rullende, visuelle og dynamiske kun hører til, hvor modtageren er i færd med noget simpelt, noget stillestående, noget entydigt og ikke ude i trafikken, hvor fokus alt andet lige må være på at køre bil eller cykel eller der er behov for at opmærksomheden er på den kørende trafik.

Herfra skal lyde en klar opfordring til at bringe de flotte gule/blå/røde/grønne busser tilbage.

Er du enig?

(Visited 176 times, 1 visits today)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *