Zoneterapeut

Der er noget, der trykker i skoen. Nogle gange er det bare en sten, og så skal man såmænd og som bekendt blot være glad for at der ikke er to. Andre gange er det komplicerede emner, der har fundet derned og kræver øjeblikkelig behandling. Her har jeg erfaret, at en zoneterapeut kan udrette mirakler ved en halv times trykken på ømme steder.

I denne i dagens anledning korte blogtekst, vil jeg agere zoneterapeut og trykke på et ømt punkt. Eller ømt er så meget sagt. Dette indlæg er i kategorien undtagelser i vejreglerne og disses faktiske anvendelse i virkeligheden, og så ved I nok, at det bliver godt. Lad mig starte kort med at introducere den bekendtgørelsestekst, som jeg er faldet over og som udgør sagens kerne.

I afmærkningsbekendtgørelsen og den, der mundret kaldes BEK nr. 2510 skal I lede efter §142 og §146 i underkapitlerne for Zonetavler om parkering forbudt, standsning forbudt og parkering tilladt. og Zonetavler om lokal hastighedsbegrænsning. Nu har I nok også opdaget den lille finurlige finte, der berører blogtekstens overskrift.

Nuvel. Nogle gange skal vittigheder man selv er stolt af forklares – især når den er søgt.

Men i §142 står følgende:

Et område afmærket med zonetavler om standsningsrestriktioner, parkeringsrestriktioner eller en kombination af disse skal indeholde mindst 2 vejstrækninger og være et mindre afgrænset område i henhold til § 148, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. E 68,3 Zone om parkering må anvendes for et større afgrænset område end det i stk. 1 nævnte afgrænsede område, når E 70 Zoneoplysning anvendes i henhold til § 156.
Stk. 3. E 68 og E 68, 2 samt E 69 og E 69,2 må anvendes ved vendeplads.

Det første jeg lige bemærker, er naturligvis at zonetavler SKAL gælde mere end én vejstrækning og lige efter i stykke 3 er der allerede indskrevet en undtagelse om, at zonetavler for parkerings- og standsningsforbud naturligvis må bruges på vendepladser. Det ser i øvrigt således ud:

Udklip fra håndbogen Afmærkning af parkering i vejregelserien om Færdselsregulering.

Det er OK med undtagelser for en regel, men alligevel sidder man tilbage med sådan en uafklarethed og et øv. Reglen udvandes så at sige. Men pyt. Lette løsninger til at sikre korrekt og forståelige skiltning har altid været et godt middel til at få mig til at acceptere sådanne hensigtsmæssigheder.

I §146 står næsten tilsvarende:

En hastighedszone, afmærket med E 68,4, skal omfatte mindst 2 vejstrækninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En delstrækning af en vej kan dog i særlige tilfælde med politiets tilladelse afmærkes med E 68,4, hvis den ligger i umiddelbar tilknytning til andre vejstrækninger i områder afmærket med E 68,4.

Dvs. faktisk ret tilsvarende, at zonetavlen skal omfatte mindst 2 vejstrækninger. Og det her er netop sagens kerne, hvor reglen ikke efterleves i virkeligheden.

I observerede tilfælde er zonetavlen for lokal hastighedsbegrænsning anvendt til markering af korte strækninger på én vejstrækning fx omkring et krydsningspunkt for lette trafikanter. Ifølge afmærkningsbekendtgørelsen er dette således ikke tilladt.

Men fortvivl ej. Og det er her den lindrende behandling fra zoneterapeuten kommer ind i billedet. Fordi her må jeg henlede opmærksomheden på §137, der omhandler E53 Område med fartdæmpning.

I §137 står følgende:

E 53 skal opsættes ved enhver indkørsel til et område, hvor kørebanen gennem fysiske foranstaltninger på vejarealet er indrettet således, at den ikke er egnet til kørsel med højere hastighed end den angivne.
Stk. 2. Vejdirektoratet kan tillade, at tavlen undlades opsat, hvis et nyanlagt område er indrettet specielt med henblik på lave hastigheder.
Stk. 3. Der skal anvendes hastigheder mellem 20 km/h og 45 km/h. Hastighedsangivelse på 45 km/h må alene anvendes ved fartdæmpende veje, der er indrettet til hastigheder på 45-50 km/h.
Stk. 4. Der må ikke opsættes særlige advarselstavler ved de hastighedsdæmpende foranstaltninger i området.

Det er således med denne tavle tilladt helt lokalt at skilte en lavere ANBEFALET hastighed på en kort del af en strækning med den simple grund, at reglen om at gælde flere vejstrækninger ikke er nævnt. Tja… Det kan være forvirrende at vide noget, fordi det er udeladt.

Nu vil jeg ikke gøre et godt råd til en lang udredning og ikke tage horrible timepriser for behandling af jeres sten i skoen, men blot minde om, at den dårlige lugt også kan behandles med et ordentligt lag kamfer. Jeg kan nemlig ikke med ro i maven redegøre for, hvorfor der er forskel på brug af zonetavler (E68-tavlerne) og område med fartdæmpning (E53). Men det er der. Baseret på princippet om undtagelse.

Hvis du derude i det blålige skær fra PC-skærmen sidder med ømme fodballer og har svaret på, hvorfor der er denne forskel i regler for opsætning af disse to tavletyper, der er tæt på at være i kategori med hinanden, så giv dit bud i kommentarfeltet og om ikke andet gøre mig klogere.

(Visited 39 times, 1 visits today)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *