Ulovligheder

Lad os atter påføre de runde Onkel Anders nørdebriller og kigge dybt i afmærkningsbekendtgørelsen med Far for at fire på, at jeg atter kommer til at fremstå som en sur, dum og måske bedrevidende ingeniør. Væn jer til det, for jeg rammer nok rigtigt i mindst halvdelen af tilfældende.

Lad os sætte til Søs og se på sagerne.

Således bekendtgøres det i vores alle sammens “bibel”: Afmærkningsbekendtgørelsen (nr. 1632) i tillægget nr. 1055 af 2018, §56 (uddrag):

T 33 Parkeringsbås

Parkeringsbåse afmærkes med smalle ubrudte kantlinjer eller markeres med væsentligt afvigende belægning. Mod kørebanen kan dog anvendes bred kantlinje. Ved parkering i afmærkede parkeringsbåse skal køretøjet parkeres inden for båsen…

I et område, der specielt er udlagt til parkering, og hvor færdsel primært foregår med henblik på parkering (parkeringsplads), og hvor der er afmærket parkeringsbåse, må parkering ikke finde sted uden for en bås…

Olé!

En parkeringsbås er dermed som anført, afmærket med smal kantlinje. Parkeringsbåsen er defineret som arealet indenfor kantlinjerne. Kantlinjerne må ikke regnes med i p-båsen. Vi må derfor som parkanter på en parkeringsplads med afmærkede smalle kantlinjer finde os i, at det med denne paragraf i hånden er ulovligt at parkere på kantlinjen med hjulet og naturligvis også udover kantlinjen. Dvs. udenfor båsen. Samme regler må alt andet end også gælde for kantlinjen i forkant og bagkant af p-båsen. Der står jo at køretøjet ved parkering skal være at finde inden for kantlinjerne. Når en parkeringsbås ikke er lukket med kantlinje, gælder det at båsen er defineret ud for enderne af kantlinjerne mellem båsene – som hvis man trak en sytråd eller snubletråd mellem kantlinjeenderne. Ellers ville en ikke-lukket p-bås i princippet være uendelige lang. Og det er jo noget vås.

En p-bås har jf. håndbogen Anlæg for parkering og standsning dimensionen 2,5 x 5 m som anbefalet mål. En Lille Per-sonbil vil således ikke have nogen som helst problemer med at parkere indenfor båsen. Vejdirektoratets typekøretøj er 1,85 m bred og 4,8 m lang. Typekøretøjet er således heller ikke nogen stor blå elefant på hjul og vil også kunne parkere fornuftigt indenfor båsen med nogenlunde plads til at holde sig fra kantlinjerne, åbne døre, stige ud, gå rundt om bilen, anvende fortovet til og fra køretøjet ligesom alle de andre parkanter, der nu har forladt deres køretøj og skal til at blande sig med de øvrige fodgængere. Fodgængere, der måske er ankommet til byen i bil eller på cykel eller måske i bus, fordi de er blinde eller svagsynede.

Måske ligger parkeringsanlægget med 90 graders p-båse eller en anden vinkling op ad et fortovsareal, hvor der måske/måske ikke er etableret en ledelinje, som de blinde kan følge, fordi det er deres chance for at finde rundt i byen på gangarealerne.

Når alt dette er sagt og udpenslet, hvorfor ser vi så denne situation så hyppigt.

Køretøjet her holder jo med al synlighed ind over kantstenen, der er p-båsens afgrænsning i bagkant. Ind over en måske taktil ledelinje for synshandicappede (selvom den ikke er taktil her på billedet). Jf. føromtalte paragraf er det jo ulovligt at holde udenfor p-båsen. Dette bør alt andet end medføre en præ-Mie i forruden på bilen til betaling for forkert parkering? Eller hvad?  

Denne situation er absolut ikke ualmindelig at støde på, og giver bare en masse gener på gangarealer, der ligger i bagkant af vinklede parkeringsbåse hhv. 90, 75, 60, 45 og 30 grader. Især smalle gangarealer. Skal parkeringsvagter og politi ikke til at være mere på mærkerne, så denne uartighed fjernes fra parkanters adfærd?

Hvad mener I derude? Er jeg helt ude i sneen, på landet, på japansk eller til søs, eller er jeg på toppen, med fuld musik i solen og nu i højt humør?

Gi’ aldrig op, men hvis I er på hjemmebane her og i stor stil har styr på dette emne, så send mig en kommentar med på vejen, så jeg må gå tilbage til naturen eller i byen, måske på vild ferie og finde på nye narrestreger.

(Visited 556 times, 1 visits today)

4 meninger om “Ulovligheder”

  1. Jo, men får man ikke kun P-bøde, hvis køretøjets dæk (og ikke udhæng) står på eller overskrider linjen?

    1. Du må sådan set selv lægge, hvad du vil, i følgende bekendtgørelsestekst (BEK 1632/1055 §56):

      Ved parkering i afmærkede parkeringsbåse
      skal køretøjet parkeres inden for båsen. Når
      der anvendes bred kantlinje mod kørebanen
      ved parkeringsbåse i vejens længderetning, er
      det tilladt at holde med køretøjets hjul på
      kantlinjen. Køretøjets hjul må ved parkering
      ikke overskride den brede kantlinje, jf. § 51, Q
      46 Ubrudt kantlinje.

      Men her står jo direkte at køretøjet = det hele, skal være inden for de smalle kantlinjer. Om Politiet så render rundt og udsteder bøder for “normal” trafikantadfærd er jeg selvfølgelig i tvivl om. De kunne dog godt ifølge bekendtgørelsesteksten.

  2. I anledning af nogle nylige historier i medierne om parkeringsbøder udstedt med begrundelse i ”parkering uden for parkeringsbås”, vil jeg gerne lufte en tanke.
    De nylige historier går på parkanter (godt ord), der har parkeret med en lille del af køretøjet ragende udenfor en åben parkeringsbås. Jeg kan læse, at du argumenterer for, at en åben parkeringsbås er afgrænset i længderetningen af en usynlig linje, der flugter med enderne på de langsgående linjer – din sytråd i eksemplet. Samme fortolkning har jeg også læst andetsteds.

    Men, når man læser reglerne om parkering i Bekendtgørelse om vejafmærkning, og hvorfor er det i øvrigt lige netop der, man skal finde de regler og ikke i færdselsloven, så er al teksten præget af, kun at beskrive hvordan man ikke må overskride nogen grænser sidevis. Det er som om, intentionen med regelsættet kun har været at sikre tilstrækkelig kørebanebredde ved steder med sideparkering og sikre en ordnet fordeling af parkeringspladser ved parkering side om side – på skrå eller vinkelret på færdselsretningen.

    Når man så kigger lidt nøje efter, hvordan parkeringsbåse er udført i den virkelige vilde verden, så dukker der også eksempler op, hvor det ikke er indlysende, at længden på de langsgående linjer skulle markere endebegrænsningen til en parkeringsbås beregnet til ”en relevant” personbil. En hurtig flyvetur hen over mit nærområde, har afsløret flere parkeringsbåse på kun godt 4m, bundskraberen er på beskedne 3.5m.

    Måske der er grundlag for en ny regel til indføjelse i Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning?
    Ligesom der ved lave broer skiltes med maks. højde for køretøjer, skal der nu ved alle parkeringspladser skiltes med maks. længde for parkeringsbåsene. Der er jo ingen grund til at forvilde sig ind på en af de risikable privatadministrerede parkeringspladser, hvis man i forvejen kan advares om, at man alligevel ikke lovligt kan parkere ens 4.22m lange familiebil.

    1. Reglerne er jo til for at undgå ulykker og sikre tilpas og forventet service for de bilister, der gerne vil parkere. I forhold til din kommentar vedr. at det primært er til siden at det er vigtigt, er jeg i mange tilfælde enig i. Ved kantstensparkering vil en overskridelse ud over kantlinje medføre risiko for påkørsel af forbikørende samt at cyklister slingrer ud på kørebanen med den risiko for at blive påkørt bagfra, der nu er. I 90 graders p-båse er der mere tale om at undgå p-skader med åbne døre, samt at kunne tilbyde en god service dvs. at man rent faktisk også kan komme ind og ud af sin bil, når den holder i båsen.
      Reglerne, der vedrører afgrænsningen af en bås i længden er ligeledes for at undgå at biler stikker så langt ud, at de påkøres af forbikørende og minimere manøvrearealet for biler i p-båse på den anden side af kørebanen. Men reglerne er lavet med udgangspunkt i standardkøretøjet, der er 4,86 meter langt. Biler med denne længde eller mindre udgør 95 % af bilflåden i Danmark. Derfor er det klart, at længere biler eller kortere båse er et problem for standarden. En varevogn med lad er længere end 5 m og vil derfor altid stikke ud, så det betyder, at de ikke kan holde lovligt nogen steder, hvor der er afmærket båse. De må holde, hvor der er afmærket en p-bane. Dette kan eventuelt overvejes at gøre ved bagere i det danske land, altså afmærke baner frem for båse 🙂 Men din idé med at skilte længden af p-båse de steder, hvor den ikke lever op til 5 meter er bestemt ikke dum. Vi bruger også undertavler til at fortælle, hvis det er påbudt at bakke ind i båsen, så hvorfor ikke en undertavle med maksimalt længdemål for båsene. Måske du skulle skrive til vejregelgruppen for afmærkning hos VD og foreslå dem denne løsning. Omvendt kan samme teknik også anvendes til at orientere de føromtalte varevogne med lad i at område med p-båse, der er 6 meter dybe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *